mandag 15. juli 2013

Skifte og stell av stomien !

Hei, Bloggen !

Tenkte jeg i dag skulle skrive litt om skift og stell av stomien.

Husker godt jeg skulle gjøre dette for første gang etter at jeg kom hjem.
På sykehuset hadde jeg jo hatt sykepleiere rundt meg som kunne bistå hvis jeg trengte hjelp.

Nå var jeg hjemme og overlatt til meg selv......
Husker jeg skulle dusje og skifte pose for første gang hjemme. 
Jeg satt og grudde meg lenge før jeg tok mot til meg og gikk i dusjen.  Posen ble jo nå selvfølgelig våt, og jeg måtte skifte.  Tror jeg brukte 1 time på dette første gang, og da skiftet jeg ikke plate en gang ! 
Det tok litt tid før jeg vente meg til dette, og fikk en rutine.
I dag bruker jeg vel maks 5 min på hele stellet, selv om jeg bytter både pose og plate.

Av utstyr bruker jeg stort sett bare rent vann til å vaske med og Mesoft (små myke "kluter")
Jeg har ikke hatt noe behov for krem mot sår, eller utstyr som gjør at platen sitter godt.
Eneste jeg gjør ekstra er å varme platen på badegulvet eller med føner, før jeg setter den på.

Platen bytter jeg 1 til 2 ganger pr uke, men pose bytter jeg hver dag ifm at jeg dusjer.
Om sommeren hvor det er bading, blir det nok oftere bytte av platen og kanskje også posen.

Jeg har som jeg sikkert har skrevet en Ileostomi, og har derfor valgt å bruke et todelt system fra Coloplast som heter Assura.  Dette har en mekanisk lukking på posen som jeg opplever som sikker, og som jeg er trygg og komfortabel med. 



I begynnelsen klipte jeg hull i platene selv, men nå bestiller jeg ferdighullet og bruker en tetningsring
i tillegg som jeg former etter omkretsen på stomien.  Dette er veldig greit, da det bare kan gjøres med fingrene.  Det hadde selvfølgelig vært optimalt om selve platen hadde vært formbar, men det tror jeg ikke Coloplast har kommet med, i hvert fall ikke med den mekaniske lukkefunksjonen.

Når det gjelder valt av stomiutstyr, er jo dette helt opptil enhver.  Her der det mye å velge mellom, og mye god hjelp å få rundt på Bandagistene.

Jeg for min del har brukt det samme utstyret fra Coloplast siden jeg fik stomi i 1999, og er veldig fornøyd med det :-)

Ønsker dere alle en flott dag !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar